نحوه ی انتخاب بلبرینگ مناسب چگونه است؟

نحوه ی انتخاب بلبرینگ مناسب

بلبرینگ اصلی و مناسب: هر کدام از بلبرینگ ها برای منظور خاصی طراحی می‌ شوند و به‌ همین دلیل کاربرد ویژه‌ ای دارند. برای نمونه بلبرینگ‌ های شیار عمیق قادر به تحمل بار های نیمه‌ سنگین شعاعی و بار های محوری هستند. اصطحکاک در این نوع بلبرینگ ها کم و امکان تولید آنها با دقت زیاد وجود دارد. لذا از آنها در موتور های الکتریکی کوچک و متوسط استفاده می‌ شود.

رولبرینگ های بشکه‌ ای قادر به تحمل بار های بسیار سنگین بوده و دارای خاصیت خود تنظیمی هستند. این ویژگی آنها را برای کاربرد های سنگین مهندسی که بار ها بزرگ و باعث نا همراستایی شافت می شود مناسب می‌ سازد.

بلبرینگ اصلی و مناسب

اهمیت فضای موجود در انتخاب بلبرینگ

 در بیشتر موارد یکی از ابعاد اصلی بلبرینگ اصلی و مناسب در طراحی ماشین (معمولاً قطر داخلی) معین شده‌ است. بر همین اساس اندازه‌ های بلبرینگ همواره استاندارد است. در شافت های کم قطر از تمام بلبرینگ ها می‌ توان استفاده کرد که متداول‌ ترین نوع آنها بلبرینگ‌ های شیار عمیق است و بلبرینگ های سوزنی نیز در این‌ گونه موارد مناسب هستند.

در شافت های قطور رولبرینگ های استوانه‌ ای، مخروطی و بشکه‌ ای مناسب هستند. بلبرینگ‌ های شیار عمیق در این‌ گونه موارد هم کاربرد دارند. در مواردی که فضای شعاعی محدود باشد، از بلبرینگ های با ضخامت کم باید استفاده نمود، مثل رولبرینگ های سوزنی بدون حلقه ی داخلی و بیرونی و نیز رولبرینگ های سوزنی با پوسته ی کشیده‌ شده.

وقتی محدودیت فضای محوری داشته‌ باشیم گروه خاصی از رولبرینگ های استوانه‌ ای و بلبرینگ‌ های شیار عمیق در مورد بار های مرکب شعاعی و محوری به کار می‌ روند. اگر در این حالت فقط بار محوری داشته‌ باشیم از بلبرینگ سوزنی کف گرد، رولبرینگ های استوانه‌ ای کف گرد و بلبرینگ‌ های کف گرد می‌ توان استفاده نمود.

انتخاب بلبرینگ اصلی و مناسب و میزان بار

انتخاب بلبرینگ بار

در بلبرینگ اصلی و مناسب مقدار بار: مقدار بار فاکتوری است که معمولاً اندازه ی بلبرینگ را تعیین می‌ کند. معمولاً رولبرینگ ها بار بیشتری نسبت به بلبرینگ ها تحمل می‌ کنند. (در ابعاد یکسان) و نیز بلبرینگ هایی که قفسه ندارند دارای قدرت تحمل بار بیشتری نسبت‌ به نوعی که قفسه دارند هستند.

جهت بار:

  • بار شعاعی: بلبرینگ هایی که قادر به تحمل بار شعاعی هستند تحت عنوان کلی بلبرینگ های شعاعی (Redial bearing) گروه‌ بندی می‌ شوند. بلبرینگ های شعاعی معمولاً علاوه‌ بر بار شعاعی قادر به تحمل بار محوری نیز هستند، به ‌استثنای آن دسته از رولبرینگ های استوانه‌ ای که یکی از حلقه‌ های آن از ۱ یا ۲ طرف لبه ندارند.
  • بار محوری: بلبرینگ‌ های کف گرد و بلبرینگ‌ های با ۴ نقطه ی تماس (four point contact Ball Bearing) مناسب‌ ترین بلبرینگ ها جهت تحمل بار های محوری هستند.
  • بار مرکب: بار مرکب شامل یک‌ بار شعاعی و یک‌ بار محوری است. قدرت تحمل بار محوری یک بلبرینگ بستگی به زاویه ی تماس دارد. هر چه این زاویه بزرگ‌ تر باشد قدرت تحمل بار محوری نیز بیشتر می‌ شود.

قدرت تحمل بار محوری بلبرینگ‌ های شیار عمیق بستگی به لقی داخلی بلبرینگ دارد. در مورد بار های مرکب پر مصرف‌ ترین بلبرینگ ها، با تماس زاویه‌ ای ۱ یا ۲ ردیفه و نیز بلبرینگ‌ های مخروطی هستند.

  • بار ممان: وقتی بار به‌ صورت خارج از مرکز بر بلبرینگ اعمال شود، این امر باعث ایجاد بار به‌ صورت ممان می‌ شود. بلبرینگ‌ های ۲ ردیفه‌ ی شیار عمیق یا تماس زاویه‌ ای برای خنثی کردن این بار ها مناسب هستند. بهتر از آنها بلبرینگ های تک ردیفه ی تماس زاویه‌ ای یا مخروطی است که به‌ صورت دو تایی جفت شده باشند.
  • نا همراستایی: نا همراستایی بین شافت و محفظه در بلبرینگ های سبب تولید اشکال می‌ کند. در این‌ گونه موارد باید از بلبرینگ‌ های خود تنظیم یا رولبرینگ های بشکه‌ ای، شعاعی و کف گرد استفاده کرد. مقدار مجاز نا همراستایی در هر بلبرینگ در قسمت اطلاعات فنی آن  توسط سازندگان آنها ارائه می‌ شود.
بلبرینگ اصلی و مناسب و موارد اصلی در انتخاب آن

موارد اصلی و مهم در خرید بلبرینگ مناسب

موارد اصلی در هرید یک بلبرینگ اصلی و مناسب که باید در نظر گرفت از این قرار است:

دقت: در کاربرد هایی مثل ماشین‌ های تراش که ملزم به داشتن دقت زیاد است یا مواردی که سرعت بسیار بالا لازم است، باید از بلبرینگ های دقیق استفاده کنیم. در این حالت باید از آن دسته از بلبرینگ هایی که توسط کارخانجات سازنده ی آنها در محدوده ی تلورانس خاصی تولید می‌ شود و تحت عنوان گروه برینگ های دقیق معرفی می‌ گردند استفاده نمود.

سرعت: دما مسئله ی محدود کننده ی سرعت است. بلبرینگ‌ های شیار عمیق معمولاً بالا ترین سرعت را دارند. بلبرینگ های کف گرد عموماً دارای سرعت‌ های بالا نیستند.

کارکرد بی‌ سر و صدا:  در شرایطی مثل لوازم‌ خانگی مسئله دارای اهمیت است. نوع مخصوصی از بلبرینگ‌ های شیار عمیق برای این منظور طراحی شده‌ اند.

سفتی: مقدار تغییر شکل الاستیکی در بلبرینگ تحت فشار بیانگر سفتی است. رولبرینگ ها معمولاً سفتی بیشتری نسبت‌ به بلبرینگ ها دارند. این مسئله در کاربرد هایی مثل ماشین‌ های ابزار اهمیت زیادی دارد.

جا به جایی محوری:  در مواردی که بنا به عللی مثل انبساط حرارتی، شافت تغییر طول داده و باعث افزایش تنش در بلبرینگ شود، لازم است از بلبرینگ هایی مثل رولبرینگ های استوانه‌ ای که یکی از حلقه‌ های داخلی یا بیرونی آن دارای لبه نیست استفاده شود تا بلبرینگ بتواند همراه با افزایش طول شافت در امتداد محوری جا به جا شود.

مقادیر موجود این جا به جایی در قسمت اطلاعات فنی این بلبرینگ ها توسط سازندگان آنها ارائه می‌ شود. اگر در این‌ گونه موارد از بلبرینگ‌ های شیار عمیق یا رولبرینگ های بشکه‌ ای استفاده شود باید یکی از حلقه‌ های داخلی یا بیرونی انطباق شل داشته باشد.

اگر مایل به خرید بلبرینگ اصل هستید پیشنهلد می کنیم مقاله نمایندگی بلبرینگ skf را نیز دنبال نمائید

طول عمر بلبرینگ ها

در تحقیقات بلبرینگ اصلی و مناسب پیشرفته و تجربیات عملی نشان داده‌ اند که اگر بلبرینگ تحت شرایط معینی کار کند (مثلاً اگر بار سبک باشد) می‌ تواند طول عمری به مراتب بیشتر از آنچه از فرمول‌ ها به دست می‌ آید داشته باشد.

طبق این تئوری مفهوم بار خستگی در نظر گرفته‌ شده و این مقدار باری است که اگر بلبرینگ تحت مقادیر کمتر از آن قرار گیرد دچار خستگی نمی‌ شود. مقدار بار خستگی در درجه ی اول مشخصات بلبرینگ ها را با علامت pu برای هر بلبرینگ نشان می‌ دهند.

خستگی در بلبرینگ از اعمال تناوبی بار حاصل می‌ شود. هر جزو غلتشی در بلبرینگی  که با سرعت دورانی خاصی در حال‌ چرخش است در هر ثانیه چندین‌ بار در معرض اعمال بار قرار گرفته و سپس رها می‌ شود. این نوع اعمال بار باعث خستگی بری و نهایتاً از کار افتادگی زودرس آن می‌ شود، حتی اگر از نوع قدرت تحمل بار بلبرینگ نیز کمتر باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *