انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن بلبرینگ از جمله وسایلی است که ما در وسایل مختلف از آن استفاده می کنیم. بلبرینگ هایی که ما در وسایل گوناگون استفاده می کنیم نام های مختلفی دارند و نحوه نامگذاری آنها متفاوت است. انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن بستگی به کاری دارد که انجام می دهند برای مثال نام بلبرینگی که در خودرو و چرخ های آن استفاده می شود با بلبرینگی که در چرخ دنده ساعت استفاده می شود متفاوت است و هر کدام نام خاص و بارکد جدا برای خود دارند.

نامگذاری این قطعه بر عهده شرکتی است که آن را تولید می کند و حتماً باید در آن شرکت نام آن ثبت شود، وگرنه اگر خریدار آن قطعه از آن نارضایتی داشته باشد، شرکت ضمانت را بر عهده نخواهد گرفت، چون به عنوان محصول تولیدی آن شرکت ثبت نشده است.

پیشنهاد میکنیم مقاله بلبرینگ skf را نیز مشاهده فرمایید!

انواع بلبرینگ چیست ؟

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن همانطور که گفته شد و می دانید انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن ها با هم متفاوت است و شرکت های تولیدی آنها انواع مختلف و گوناگونی از آن را تولید می کنند. انواع بلبرینگ از نظر کاربردی تفاوت چندانی با هم ندارند اما از لحاظ جنس و کیفیت و اندازه بسیار با هم متفاوت هستند برای مثال بلبرینگی که در چرخ ماشین از آن استفاده می شود با بلبرینگی که در موتور آن استفاده می شود از نظر اندازه متفاوت هستند اما کارایی هر دوی آن‌ها این است که به صورت چرخ دنده اجزای مختلف را به هم متصل می کنند و به چرخش هرچه سریع تر و بهتر آن ها کمک می کند.

اگر بلبرینگ ها دچار مشکل شوند یا نتوانند به طور کامل کار خود را انجام دهند، می‌توانند به سیستم ایمنی دستگاه آسیب وارد کنند و باعث می‌شوند که دیگر اجزای آن دستگاه هم دچار اختلال شود و دستگاه کارایی خودش را از دست می‌دهد. بهتر است هر چند وقت یک بار بلبرینگ هایی که در دستگاه استفاده می شود را چک کنیم .

از دیگر انواع بلبرینگ ها، بلبرینگی است که در خودروهای سنگین استفاده می شود. این نوع بلبرینگ از نظر حجم و اندازه از بقیه متمایز است و باعث می شود که به نرمی و راحتی لاستیک های ماشین سنگین حرکت کنند. همچنین از این وسیله برای جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی بخش های مختلف ماشین های سنگین استفاده می کنند. اگر این وسیله در اجسام چرخشی ماشین ها وجود نداشته باشد، باید هر چه سریعتر به تعویض آن اقدام کنیم، چون برای ماشین های سنگین بسیار می تواند خطرناک باشد. برای اینکه آنها معمولاً ماشین های باری هستند و همیشه در حال حرکت و سفر هستند و چون بلبرینگ هم در سیستم ایمنی ماشین و هم در لاستیک ها و هم در موتور ماشین استفاده شده است، راننده حتماً باید هرچند ساعت یکبار بلبرینگ ها را چک کند چون وقتی خراب می شوند تا مدتی نشان داده نمی شوند.

پیشنهاد میکنیم مقاله رولبرینگ skf را نیز مشاهده فرمایید!

انواع بلبرینگ چیست ؟

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن بلبرینگ از وسایلی است که در چرخ خودرو و دیگر وسایل از آن استفاده می شود و همچنین می دانیم که انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن پروسه سخت و نیاز به بررسی های بسیاری دارد. همانطور که می دانید بلبرینگ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که همه با هم به صورت هماهنگ و مرتب و منظم کار می کنند، از جمله اجزا بلبرینگ انواع ساچمه هایی است که درون بلبرینگ ها کار گذاشته شده است که این وسیله جزو اصلی‌ترین اعضای تشکیل دهنده محسوب می‌شود که اگر این عضو دچار اختلال شود، در واقع بلبرینگ کارایی خودش را از دست خواهد داد به خاطر همین این عضو اهمیت بسیاری دارد و هر چند وقت یکبار باید به تعمیر آن اقدام کنیم .

ساچمه نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از آن به طور کامل محافظت می کنند برای مثال ساچمه ها دارای قفسه نگهدارنده هستند که باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. اگر این کار را انجام ندهیم قفسه ها محافظت خودشان را از دست می‌دهند و به ساچمه آسیب وارد می کنند. در آن صورت ما باید هزینه های بسیار زیادی را پرداخت کنیم و آن قفسه ها را تعمیر یا تعویض کنیم.

از دیگر اعضای تشکیل دهنده بلبرینگ که حتماً باید در آن وجود داشته باشد، رینگ داخلی بلبرینگ است که وظیفه بسیار مهمی نیز برعهده دارد و همینطور بعد از رینگ داخلی، رینگ خارجی نیز قرار دارد که به صورت هماهنگ و با هم مشغول به کار هستند و این رینگ ها طوری قرار دارند که اگر دچار آسیب شود ما می توانیم با کمترین هزینه و بدون داشتن دردسر آن را عوض کنیم.

پیشنهاد میکنیم مقاله گریس skf را نیز مشاهده فرمایید!

اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ

انواع قفسه نگهدارنده ساچمه‌

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن ساچمه ها دارای انواع قفسه های نگهدارنده هستند و وظیفه این قفسه ها محافظت از وسایل هایی است که در درون ساچمه قرار داده شده است، چون ساچمه از وسایل حساسی است که در بلبرینگ ها استفاده می شود، به خاطر همین برای این وسیله، قفسه های نگهدارنده قرار داده اند.

انواع ساچمه بلبرینگ از لحاظ اندازه و کیفیت با هم متفاوتند و به همین دلیل جنس آنها نیز با هم متفاوت است. ساچمه هایی که از نظر کیفیت متوسط هستند، قفسه های نگهدارنده نیز همان جنس خودشان است و این نوع ساچمه ها باید بعد از مدتی تعویض شوند، چون اگر آسیب ببینند باعث می شود که بلبرینگ ها نیز به خوبی کار نکنند و بعد از مدتی از بین بروند.

انواع آب بند بلبرینگ

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن یکی از اجزای مهم بلبرینگ آب بند است. این عضو از انواع مختلفی تشکیل شده است. انواع آب بند بلبرینگ وجود دارد که شرکت های تولیدی مختلفی به تولید این قطعه می پردازند. آب بند ها باید با کمترین اصطکاک و پوسیدگی کار خودشان را انجام بدهند اگر غیر از این باشد باید حتماً به تعویض آن ها اقدام کنیم.

برای انتخاب آب بند های مختلف باید به فاکتورهایی که بسیار مهم است نیز توجه کنیم، چون بعد از انتخاب و استفاده آن هیچ راه بازگشتی وجود ندارد و باید یک هزینه دوباره‌ای برای تعویض آن پرداخت کنیم، پس بسیار مهم است که به جزء به جزء فاکتورها بسیار توجه شود و همه بخش های آن ها مورد توجه واقع شود و ما به اندازه کافی درباره آنها تحقیق کنیم و بعد از آنها استفاده کنیم تا این که بهترین نمونه را برای دستگاه خودمان انتخاب کنیم.

انواع قفسه نگهدارنده ساچمه‌

نحوه نامگذاری بلبرینگ ها

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن از کارهایی است که باید در شرکت تولیدی این محصول انجام گیرد و کارگران بسیار متخصصی را در این بخش استخدام می کنند تا به نحو مناسبی برای بلبرینگ ها و آنگونه که شایسته این بلبرینگ ها است و طبق کاربردشان آنها را نامگذاری کنند.

در شرکت های تولیدی بخشی وجود دارد که به این کار اختصاص داده می شود. در آنجا هر قطعه ای که تولید می شود به این بخش فرستاده می شود و کارگران هم طبق کدی که بر روی آن ها اسکن شده است و بعد از بررسی دقیق درونی آنها و طبق فاکتور هایی که شرکت برای آنها قرار داده است و بر اساس نام هایی که به بلبرینگ ها اختصاص دارد آنها را نام گذاری می کنند و به بخش اداری شرکت می فرستند و بعد از اینکه فرستاده شد، طبق نظر کارمندان شرکت تصمیم گیری می شود و نام نهایی را بر روی بخش‌های مختلف بلبرینگ می گذارند.

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل است که کارگران برای نامگذاری بلبرینگ ها سالانه چند روزی را برای این کار آموزش می‌بینند و دوره‌های مختلفی را پشت سر می گذراند تا بتوانند با موفقیت هرچه تمام تر کار و وظایف خودشان را به انجام برسانند و اگر به درستی نتوانند بلبرینگ ها را نامگذاری کنند، به شرکت تولیدی آن آسیب بسیار زیادی وارد می شود اما نکته‌ای که باید در نامگذاری به آن بسیار توجه شود این است که حتماً نامی که انتخاب می کنند متناسب با شرکتی باشد که به تولید آن می پردازد.

نحوه نامگذاری بلبرینگ ها

پیشوند و پسوند های بلبرینگ

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن بلبرینگ دارای پیشوندها و پسوندهایی هستند که در واقع مانند شناسنامه برای بلبرینگ ها محسوب می‌شوند که اگر این بارکد ها نباشند، بلبرینگ تولید شده از نوع قلابی است، چون شرکت های تولیدی که بلبرینگ تولید می کنند، این پیشوندها و پسوندها را بر روی آن اسکن می کنند، در نتیجه انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن ها متفاوت است.

تعمیرگاه هایی که به تعمیر این قطعه می پردازند حتماً به وجود پیشوند و پسوند های آن توجه می کنند، چون اگر این ها را نداشته باشد کیفیت هم ندارد.

وجود پیشوندها و پسوندهای بلبرینگ در واقع کد فنی بلبرینگ محسوب می شود و شرکتی که آن را تولید می‌کند بر حسب کیفیتی که دارد این کدها را می زند تا افراد برحسب کد فنی از آن استفاده کنند. از جمله اطلاعاتی را که پیشوندها و پسوندها به ما ارائه می‌کنند این است که اطلاعات اضافی در برینگ ها را به ما ارائه می دهند.

پیشوند ها برای شناسایی اجزای مختلف به کار می رود اما پسوندها به گروه هایی تقسیم بندی می شوند که در زمانی که نیاز به شناسایی یک ویژگی خاص باشد بتوانیم از آن ها کمک بگیریم برای مثال پسوند E که به کار می رود معنی برینگ با ظرفیت تحمل بار بالاتر از استاندارد است که معمولاً بر روی همه برینگ ها این علامت را مشاهده خواهیم کرد.

بیرینگ‌های استثنا در سیستم نامگذاری

انواع بلبرینگ و نحوه نامگذاری آن نامگذاری بلبرینگ کار بسیار پیچیده‌ای است اما در این سیستم نامگذاری یک سری بیرینگ های استثنا وجود دارد که در اینجا به آنها می پردازیم.

از جمله استثناها در اندازه آنها است که باید با قطر سوراخ ،۱۰،۱۲ ۱۵ و یا ۱۷ میلیمتر باشند، برای مثال برای بیرینگ های با قطر شفت کمتر از ۱۰ میلی متر یا بیشتر از ۹۰۰ میلیمتر قطر سوراخ به طور کلی به میلیمتر داده می شود. اگر اندازه های مشخص شده کم یا زیاد شود، سیستم های ایمنی کلیه بلبرینگ ها به هم می ریزد.

از دیگر استثناهایی که در سیستم نامگذاری وجود دارد این است که قطر سوراخ هایی که نسبت به سوراخ های استاندارد انحراف های بیشتری دارند، باید با سه رقم اعشار بعد از ممیز شماره تایپ بیرینگ وارد شوند.

همچنین بلبرینگ ها دارای یه سری کدهای شناسایی هستند که ابعاد آنها را مشخص می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *