کاربرد بلبرینگ های خود تنظیم

کاربرد بلبرینگ های خود تنظیم بلبرینگ‌ چیست و چه کاربردی دارد؟ وجود اصطکاک در برخی موارد ممکن است فوایدی داشته باشد، ولی در اکثر مواقع منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله خوردگی و ساییدگی می‌شود بنابراین لازم بود برای رفع این مشکل قطعه‌ای طراحی شود بلبرینگ‌ها به این منظور ساخته شده‌اند.

 بلبرینگ‌ها دسته‌ای از یاتاقان‌های غلتشی هستند که به منظور چرخش اجزای چرخنده ، با سهولت بیشتر طراحی و ساخته می‌شوند.

 اجزای تشکیل دهنده بلبرینگ‌ شامل رینگ داخلی ، رینگ خارجی ، ساچمه‌ها ، قفسه که ساچمه‌ها را در بر می‌گیرد و کاسه نمد است.

بلبرینگ دارای ساچمه‌های گردی است که معمولاً از جنس فولاد و کروم می‌باشد. این ساچمه‌ها با لغزیدن بین رینگ‌ها باعث کم شدن اصطکاک و حرکت راحت‌تر بین دو قطعه می‌شوند.

 بلبرینگ‌ها زمانی که داخل دستگاه قرار می‌گیرند ، ممکن است بارهای متفاوتی را شامل بارهای محوری و شعاعی یا ترکیبی از هر دو را متحمل شوند.

 این بارها از لایه خارجی به گوی‌ها و سپس به لایه داخلی وارد می‌شود. بار شعاعی باری است که در راستای عمود و موازی با شعاع بلبرینگ‌ به شفت وارد می‌شود. بار محوری هم بطور موازی با شفت به آن ، وارد می‌شود. در دستگاه‌های صنعتی رینگ خارجی در حال چرخش و رینگ داخلی ثابت می‌باشد.

 اگر بلبرینگ‌ها وجود نداشته باشند ، حرکت قطعه‌ها روی هم باعث اصطکاک و ایجاد گرمای زیادی می‌شود . علاوه بر آن، این سایش باعث آسیب دیدن قطعات هم خواهد شد.

 کاربرد بلبرینگ: بلبرینگ‌ها کاربردهای فراوانی دارند، که از جمله می‌توان به نگهداری محور (طوری که از لقی و لق زدن آن داخل بدنه جلوگیری کند) و جلوگیری از حرکت جانبی محور و برخورد قسمتهای متحرک و ثابت اشاره کرد. امروزه ، امکان ندارد شما به جایی بروید و اثری از بلبرینگ‌‌ها نبینید.

آنها در لوازم ساده مانند چرخ دستی فروشگاه‌ها ، درهای کشویی و صندلی‌های چرخان گرفته تا کارخانه‌های بزرگ وجود دارند.

 در صنایع بزرگ و کوچک مانند هوافضا ، حمل و نقل ، خودروسازی و همچنین نیروگاه‌ها ، ساخت لوازم خانگی و خلاصه هر جا که چرخی میچرخد ، بلبرینگ‌ وجود دارد. انواع بلبرینگ: بلبرینگ‌ شیار عمیق بلبرینگ تماس زاویه‌ای بلبرینگ خود تنظیم بلبرینگ‌ کف گرد

برای آشنایی با انواع گریس SKF میتوانید از صفحه را دنبال نمایید.

بلبرینگ

بلبرینگ خود تنظیم چیست ؟

کاربرد بلبرینگ های خود تنظیم بلبرینگ خود تنظیم چیست ؟ بلبرینگ خود تنظیم دارای دو ردیف ساچمه‌ کروی با یک حلقه بیرونی مشترک است، که این ساچمه‌ها درون قفسه و در بین دو رینگ داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند.

شیار ساچمه‌ها به صورت منحنی بوده و همین باعث خاصیت خود تنظیمی بلبرینگ‌ در مواقع ناهمراستایی شفت می‌شود. بلبرینگ خود تنظیم قابلیت تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارد در نتیجه مشکل هم راستا نبودن نشیمنگاه بلبرینگ و خیز شفت بلبرینگ اثر نامطلوبی بر روی بلبرینگ نمی‌گذارد. بلبرینگ خود تنظیم قادر است، نیروی محوری و شعاعی را به مقدار زیاد تحمل کند.

معرفی اجزای بلبرینگ خود تنظیم

اجزای بلبرینگ خود تنظیم اجزای غلتشی (ساچمه‌ها) کنس (Ring) داخلی و خارجی قفسه هدف از وجود قفسه ، جلوگیری از تماس مستقیم ساچمه‌ها با یکدیگر و در نتیجه کاهش گرما و اصطکاک است.

کاربرد دیگر آن، نگهداری ساچمه‌ها در مواردی است که بلبرینگ‌ از حلقه‌های قابل تفکیک تشکیل شده باشد. همچنین قفسه‌ها باعث نگهداری گریس داخل بلبرینگ‌ می‌شوند. جنس قفسه‌ها در بلبرینگ‌ خود تنظیم معمولاً فولادی، پلی آمیدی یا برنجی است.

قفسه‌های فولادی و برنجی دارای ۲ مدل یک تکه و دو تکه هستند. قفسه پلی آمیدی با پسوند TN و قفسه‌های برنجی با پسوند M در مقابل شماره‌ی بلبرینگ‌ شناخته می‌شوند.

در صورتی که در هیچ یک از این دو پسوند وجود نداشت، قفسه فولادی است. بعضی از انواع بلبرینگ‌های خود تنظیم دارای محافظ یا کاسه نمد هم هستند. کاسه نمدها از ورود گرد و خاک، پودر فلزات یا آب به داخل هوزینگ (محفظه بلبرینگ‌) جلوگیری می‌کنند، همچنین مانع نشت روانکار می‌شوند.‌

اگر محافظ عملکرد مناسبی نداشته باشد، ورود ذرات خارجی یا نشت روانکار باعث آسیب دیدن بلبرینگ و خرابی آن میگردد.

بعضی از بلبرینگ‌ها ، خودشان به صورت یکپارچه دارای کاسه نمد هستند، در برخی دیگر کاسه نمد به صورت جدا از بلبرینگ وجود دارد.

کاسه نمدها ۲ نوع دارند: تماسی یا مالشی: عملکرد این محافظ‌ها به مقدار فشار در محل تماس با بلبرینگ بستگی دارد. آب‌بندی کامل بلبرینگ‌ در مقابل نفوذ مواد اضافی و عدم نشت گریس، از مزایای آنهاست.

تولید اصطکاک و گرما از معایب این کاسه نمدها می‌باشد، که با بهبود سطح تماس تا حدودی می توان آن را تعدیل کرد. آنها همچنین در مقابل ضربه آسیب‌پذیز هستند، که با قرار دادن یک کاسه نمد مالشی در مقابل آنها ، این مشکل نیز حل می‌شود.

غیر تماسی یا غیر مالشی: همان‌طور که از نام آن پیداست، بین این کاسه نمدها با بلبرینگ یا شفت فاصله وجود دارد. عملکرد آنها به مقدار این فاصله، که ممکن است در راستای عمودی، افقی یا عمودی- افقی باشد، بستگی دارد.

از طرفی این درز باعث عدم تولید گرما و اصطکاک می‌شود، ولی خاصیت آب‌بندی را کاهش می‌دهد. امکان سرعت زیاد در بلبرینگ هایی که این نوع از محافظ را دارند، مزیت دیگر آن است.

چگونگی تشخیص بلبرینگ تقلبی از عیر تقلبی

پیشنهاد میکنیم صفحه بلبرینگ اس کا اف | ساچمه گرد شیار عمیق یک ردیفه را نیز مشاهده نمایید.

بلبرینگ خود تنظیم چیست ؟

کاربرد بلبرینگ خود تنظیم چیست ؟

کاربرد بلبرینگ خود تنظیم : همان‌طور که گفته شد، بلبرینگ‌‌های خود تنظیم از دو ردیف ساچمه و یک شیار مشترک کروی در رینگ خارجی خود، تشکیل شده‌اند.

این ویژگی باعث می‌شود که، موقعیت شفت نسبت به یاتاقان قابل تغییر باشد. بنابراین این نوع از بلبرینگ‌ها برای استفاده در محل‌هایی مناسب هستند که ، عدم تطابق و ناهمراستایی در اثر خطاهای ناشی از نصب و جازدن و انحراف شفت وجود دارد.

 بعضی اوقات بلبرینگ‌ها باید ناهمترازی را تحمل و جبران کنند. مهندسان طراح ، برای حل این مشکل از سیستم مرسوم خود ترازی بلبرینگ‌ استفاده میکنند.

 سیستم خود تنظیمی این امکان را برای بلبرینگ فراهم میکند که بتواند بار سنگین و ناهمتراز را تحمل نماید. در هنگام کار دستگاه دمای شفت از دمای هوزینگ بیشتر می‌شود.

 بلبرینگ‌ باید در هوزینگ بلغزد، ولی نیروی لازم برای غلبه بر اصطکاک و حرکت بلبرینگ‌ موجب ایجاد بار اضافی، ارتعاش و افزایش دما میشود. لغزش بلبرینگ ممکن است باعث سایش و خوردگی شود.

 همین موضوع موجب بوجود آمدن نیروی محوری زیاد، و در نهایت خرابی بلبرینگ‌ و دستگاه میشود. سیستم خود تنظیمی:

 – اصطکاک را کاهش می‌دهد، در نتیجه از خوردگی در اثر سایش جلوگیری می‌کند.

 – ارتعاشات و صدا را کاهش می‌دهد.

 – به علت کم شدن اصطکاک در سرعتهای بالا هم به خوبی کار میکند.

 – نیاز دستگاه به تعمیرات و سرویس کاهش می‌یابد.

رولبرینگ ساچمه سوزنی

پیشنهاد میکنیم صفحه رولبرینگ SKF را نیز مشاهده نمایید .

‌فروش بلبرینگ ناچی

انواع بلبرینگ خود تنظیم چیست ؟

انواع بلبرینگ خود تنظیم : بلبرینگ خود تنظیم با محافظ (با کاسه نمد) دسته محافظ دار به ۲ نوع ساده و کونیک دار تقسیم می‌شود. نوع کونیک دار آن با حرفK در مقابل شماره بلبرینگ شناخته می‌شود.

این نوع از بلبرینگ‌های خود تنظیم ، به شکلی طراحی شده‌اند که رینگ داخلی آنها مخروطی است، و برای اتصال بوش با مهره چاکنت و واشر قفلی طراحی شده‌اند. این نوع از بلبرینگ‌های خود تنظیم از سری شماره‌های ۲۲۰۰ و ۲۳۰۰ هستند که از قطر داخلی ۱۰ تا ۷۰ میلیمتر را شام می‌شوند. بلبرینگ خود تنظیم بدون محافظ (بدون کاسه نمد) دسته بدون محافظ این بلبرینگ‌ به ۳ نوع ساده ، کونیک دار و بوش بلند تقسیم می‌شود.

 نوع کونیک دار آن مانند نوع کونیک دار دسته با محافظ است، با این تفاوت که تغییر زاویه آن بدون محدودیت می‌باشد. این بلبرینگ‌‌ها در سایزهای بسیار بزرگ ، که معمولاً با سری شماره‌های ۱۳۰۰۰ و ۱۳۹۰۰ آنها را می‌شناسیم ، وجود دارند. قفسه آن برنجی می‌باشد ، اما در مقابل شماره‌شان حرف M درج نشده است.

 از ویژگیهای این نوع از بلبرینگ‌های خود تنظیم وجود ۳ محفظه در رینگ خارجی ، و ۶ محفظه در رینگ داخلی برای ورود روغن است.

این ویژگی به روغن کاری بهتر کمک می‌کند. برای مثال می‌توان به بلبرینگ‌ خود تنظیم ۱۲۱۱KH اشاره کرد . این نوع از بلبرینگ‌‌ها در ساختار خرمن‌کوب که از ادوات کشاورزی می‌باشد، وجود دارند. آنها به دلیل طراحی منعطفی که دارند، در شفتهایی که نسبت به بلبرینگ‌ دارای انحراف هستند به راحتی کار میکنند.

 بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض بلبرینگ‌ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض یا با بوش بلند دارای رینگ داخلی بیرون زده است.

نحوه ی تشخیص بلبرینگ اصل ناچی

معنی پسوند های بلبرینگ خود تنظیم

کاربرد بلبرینگ های خود تنظیم معنی کد های بلبرینگ خود تنظیم قفسه پلی آمیدی TN قفسه برنجی M بلبرینگ کونیک دار K لقی شعاعی بیشتر از نرمال C3 طراحی داخلی بلبرینگ E بهینه سازی شده است هر رو طرف بلبرینگ دارای 2RS کاسه نمد پلاستیکی با لایه تقویت شده است.

خرید بلبرینگ خود تنظیم

در انتخاب بلبرینگ‌ استاندارد به این نکات باید توجه کرد: بارهای وارده به بلبرینگ‌ شرایط محیطی سختی سرعت و دقت برند فضای موجود برای نصب روان‌کاری و سیستم آب‌بندی دمای محیط سرعت دورانی بسته بندی قیمت بلبرینگ خود تنظیم بستگی به این دارد، که از چه برندی باشد.

 

برندهای معتبر بلبرینگ های باکیفیت را در کارخانه‌های مجهز، و از مواد اولیه درجه یک و عالی تولید می‌کنند. آزمایش‌های گسترده و مختلف ، از اغاز فرایند ساخت تا پایان آن جهت حفظ کیفیت انجام می‌پذیرد. روند تولید تحت نظر متخصصان و مهندسان طراح صورت می‌گیرد.

 

 در نهایت محصول با کیفیت ، با بسته‌بندی مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده می‌شود. بلبرینگ‌های خود تنظیم را از برندها و مراکز فروش معتبر تهیه کنید. بلبرینگ‌های تقلبی و بی‌کیفیت که تعداد آنها در بازار کم هم نیست، باعث آسیب دیدن و خرابی زودرس دستگاه شما خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *