بلبرینگ شیار عمیق ناچی

بلبرینگ شیار عمیق ناچی


بلبرینگ شیار عمیق ناچی از جمله بلبرینگ هایی است که به علت دارا بودن شیارهای عمیق، تسمه ها و ساچمه ها راحت تر در آن جا می افتند و به همین دلیل می توان گفت که بلبرینگ های شیار عمیق سرعت حرکت بالایی دارند و علاوه بر این مورد می توان گفت که این دسته از بلبرینگ ها برای حمل وسایل سنگین نیز مناسب تر هستند، زیرا در هنگام انتقال اجسام سنگین عملکرد بهتری را از خود نشان می دهند و این ویزگی می تواند به علت وجود شیارهای فولادین عمیق در آن ها باشد.

با وجود این که بلبرینگ شیار عمیق ناچی نسبت به سایر بلبرینگ ها ساختار فیزیکی پیچیده تری دارد و از قطعات بیشتری تشکیل شده است اما کار کردن با آن بسیار ساده می باشد. اما باز هم باید قبل از کار کردن با این نوع بلبرینگ ها و یا باز کردن آن ها اطلاعاتی راجب به ساختار بلبرینگ و نحوه ی عملکرد آن داشته باشید و هرگز بدون تحقیق کردن راجب قطعات بلبرینگ و آشنایی با آن ها اقدام به جدا کردن قطعات از یکدیگر ننمایید.

فلزی که در ساخت بلبرینگ شیار عمیق ناچی مورد استفاده قرار می گیرد یک نوع فلز بسیار محکم و مقاوم نسبت به ضربه و حرارت میباشد و قبل از این که از این فلزات برای ساخت بلبرینگ ها استفاده کنند ابتدا آن ها را درون کوره قرار می دهند تا علاوه بر سنجیدن میزان مقاومت این فلزات سبب افزایش استحکام آن ها نیز بشوند.

ساچمه هایی که از آن ها جهت پر کردن شیار استفاده می شود نوعی ساچمه های سیار هستند و از ساچمه های پر کاربرد نیز در ساخت این نوع بلبرینگ ها استفاده می شود و به همین علت در صورتی که یکی از ساچمه ها دچار آسیب شود به سادگی می توان همانند آن را در بازار پیدا کرد.

بلبرینگ های شیار عمیق ناچی از جمله بلبرینگ هایی هستند که برای کار کردن و ایجاد حرکت محوری نیازی به استفاده کردن از روغن های روان کننده ندارند و در نتیجه می توان گفت که این نوع بلبرینگ ها بسیار به صرفه تر و کاربردی تر از سایر بلبرینگ های موجود در بازار هستند، زیرا روغن روان کننده ی بلبرینگ نوعی روغن گران قیمت است و روغن کاری بلبرینگ ها کار نسبتا دشواری است و نیاز به تجربه و تخصص دارد.

بلبرینگ شیار عمیق ناچی

انواع بلبرینگ شیار عمیق ناچی

بلبرینگ های شیار عمیق نیز مانند سایر بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند و نحوه ی کار کردن با هر کدام از این بلبرینگ ها متفاوت می باشد و لازم به ذکر است که بدانید بلبرینگ های شیار عمیق مختلف روش های متفاوتی برای سرویس کردن دارند .در این بخش از مطلب به بررسی انواع بلبرینگ شیار عمیق ناچی و نحوه ی سرویس کردن هر کدام از آن ها می پردازیم.

بلبرینگ شیار عمیق محوری یکی از انواع بلبرینگ شیار عمیق می باشد و این نوع بلبرینگ از یک رینگ به وجود آمده است و در اصطلاح به آن تک رینگ نیز گفته می شود. در محور این رینگ یک شیار عمیق قرار گرفته است و درون این شیار با استفاده از ساچمه های مخصوص پوشانده می شود و در زیر این ساچمه ها یک قطعه ی لاستیکی به نام تسمه قرار گرفته است و وظیفه ی آن محکم کردن ساچمه ها درون شیار رینگ می باشد.

دومین دسته از انواع بلبرینگ شیار عمیق به نام بلبرینگ شیار یک طرفه شناخته می شود و این بلبرینگ بر خلاف بلبرینگ دسته ی اول دارای دو عدد رینگ می باشد و در حد فاصل بین دو رینگ یک شیار عمیق قرار گرفته است و فضای درون این شیار نیز مانند بلبرینگ های محوری با تعداد زیادی ساچمه ی مخصوص پر شده است. اما این بلبرینگ ها فاقد تسمه می باشند و علت آن این است که این دسته از بلبرینگ ها از دو عدد رینگ ساخته شده اند و برای محکم شدن ساچمه ها نیازی به استفاده از تسمه نمی باشد.

با توجه به معرفی کردن دو نوع از مهم ترین انواع بلبرینگ شیار عمیق به این نکته پی خواهیم برد که سرویس کردن و جدا سازی قطعات بلبرینگ محوری ساده تر بلبرینگ شیار یک طرفه می باشد، زیرا این بلبرینگ دارای یک رینگ می باشد و به علت وجود تسمه جداسازی ساچمه ها از درون شیار ساده تر و راحت تر اتفاق می افتد.

 البته در این نوع بلبرینگ ها قسمت تسمه نیز نیاز به سرویس کردن و یا تعویض دارد و تعویض تسمه باید زمانی انجام شود که تسمه پوسیده شود و حالت چسبنده به خود بگیرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله قیمت بلبرینگ ناچی و انواع آن را نیز دنبال نمایید.

بلبرینگ شیار عمیق ناچی و مزیتهای آن

مزیت های بلبرینگ شیار عمیق ناچی

از بهترین و مهم ترین مزیت های بلبرینگ شیار عمیق ناچی می توان به بی صدا بودن آن ها اشاره کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بلبرینگ های متعددی ساخته شدند و به بازار عرضه گردیدند اما با وجود پیشرفته بودن دارای مقدار اندکی صدا در حین کار کردن و به ویژه در حین انجام حرکت محوری بودند اما بلبرینگ های شیاردار دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته تری هستند و در هنگام کار کردن حتی در هنگام حرکت چرخشی و محوری کاملا بدون صدا هستند.

 علت بی صدا بودن آن ها می تواند به دلیل وجود تسمه و به علت استفاده کردن از ساچمه درون شیار باشد، زیرا این قطعات از برخورد رینگ ها به یکدیگر در حین چرخش بلبرینگ جلوگیری می کنند.

یکی دیگر از مزیت های بلبرینگ شیار عمیق ناچی کارکرد بسیار بالای این بلبرینگ ها می باشد و می توان گفت که بلبرینگ های شیاردار توانایی 3 برابر بیشتر برای کار کردن نسبت به سایر بلبرینگ ها دارند و همچنین این بلبرینگ ها دارای قدرت پیوسته کار کردن نیز هستند و هر بلبرینگ شیاردار دارای قدرت 6 ساعت کار کردن و حرکت محوری پیوسته می باشد. اما سایر بلبرینگ ها معمولا توانایی پیوسته کار کردن بیش از 2 ساعت را ندارند.

از دیگر مزیت های بلبرینگ شیار عمیق ناچی می توان به کارایی آن ها در دمای حرارتی بالا اشاره کرد و علت این نوع کارکرد می تواند به دلیل وجود گریس یا روغن در بین دو لایه رینگی بلبرینگ و هم چنین شیار بلبرینگ باشد، زیرا روغن می تواند توانایی تحمل گرما برای فلز را تا دو برابر افزایش دهد و با این تفاسیر بلبرینگ های ناچی دارای قدرت کار کردن در دمای 80 درجه سانتی گراد هستند. اما سایر بلبرینگ ها و رولبرینگ ها از این قاعده پیروی نمی کنند.

بلبرینگ شیار عمیق ناچی به علت وجود ساچمه از طول عمر و دوام بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در حین چرخش بلبرینگ ها به فلز رینگ فشار وارد نمی شود و فشار وارده فقط بر روی ساچمه ها می باشد و در نتیجه این فرایند از فشار آمدن بر روی بدنه ی رینگ داخلی و خارجی جلوگیری به عمل می آورد و همان طور که می دانید ساچمه ها قابلیت تعویض و تعمیر دارند.

بلبرینگ شیار عمیق ناچی وکاربرد آن

کاربرد بلبرینگ شیار عمیق ناچی

اولین کاربرد بلبرینگ شیار عمیق ناچی استفاده از این بلبرینگ در سیستم گیربکس ماشین های سواری می باشد، زیرا سیستم گیربکس و دنده در ماشین های سواری از نوعی حرکت گردشی و یا همان حرکت محوری پیروی می کند و بنابراین برای انجام این عملکرد به وجود یک بلبرینگ نیاز است.

 در گذشته در ساختار گیربکس ماشین ها از بلبرینگ های ساده استفاده می شد و به همین دلیل در هنگام تعویض دنده در ماشین صدا ایجاد می شد اما امروزه در ساختار گیربکس ماشین های جدید از بلبرینگ های شیاردار استفاده می شود و به همین علت در هنگام تعویض دنده هیچ نوع صدایی به گوش نمی رسد و این مورد یک مزیت فوق العاده عالی برای ماشین های نسل جدید می باشد.

استفاده از بلبرینگ شیار عمیق ناچی در ساخت موتور بالابرهای مکانیکی نیز یک کاربرد برای بلبرینگ های شیار عمیق به شمار می آید، زیرا این بلبرینگ ها علاوه بر داشتن حرکت محوری دارای حرکت عمودی رو به بالا و پایین نیز می باشند و همان طور که می دانید اهرم بالابر نیز از این نوع حرکت پیروی می کند و می توان گفت که بالابرهای نسل جدیدی که در ساخت موتور آن ها از بلبرینگ های شیاردار استفاده شده است بی صدا هستند. البته صدای این بالابرها تا حدودی می تواند به میزان بار آن ها بستگی داشته باشد اما بالابرهای مکانیکی بلبرینگ دار صدای بسیار کم تری نسبت به سایر بالابرها دارند.

از دیگر کاربردهای بلبرینگ شیار عمیق ناچی می توان به استفاده کردن از آن ها در ساخت وسایلی که از حرکت محوری پیروی می کنند اما سوخت ورودی کمی دارند اشاره کرد. معمولا وسایل خانگی مانند آتش گردان های برقی و یا همزن ها و چرخ گوشت ها دارای این نوع حرکت هستند و ورودی برق بسیار پایینی دارند. بنابراین استفاده از بلبرینگ شیاردار در ساخت آن ها بسیار کاربردی می باشد.

از دیگر کاربردهای بلبرینگ شیار عمیق ناچی می توان به استفاده از این بلبرینگ ها در ساخت چرخ ماشین های سنگین و ماشین های سواری اشاره کرد و در واقع می توان گفت که بلبرینگ ها انتقال دهنده ی نیروی گیربکس به چرخ ها هستند و تاثیر بسیار مهمی در حرکت چرخ های ماشین دارند و به همین دلیل در صورتی که بلبرینگ چرخ ها دچار مشکل شود ماشین قادر به حرکت کردن نیست و لازم است که بدانید در ساخت بلبرینگ های چرخ ماشین سنگین باید از بلبرینگ های بسیار بزرگ و قطور استفاده شود.

 همچنین همیشه باید بلبرینگ های چرخ های عقب قوی تر و بزرگتر از بلبرینگ های چرخ های جلوی ماشین باشند و برای چرخ های ماشین بهترین نوع بلبرینگ، بلبرینگ دو رینگه ی شیار یک طرفه می باشد.

بلبرینگ شیار عمیق ناچی وکاربرد آن

قیمت روز بلبرینگ شیار عمیق

قیمت بلبرینگ شیار عمیق در ابتدایی ترین مرحله به تعداد ساچمه های موجود در شیار این بلبرینگ ها بستگی دارد و بدیهی است که هر اندازه سایز بلبرینگ بزرگتر باشد از ساچمه های بیشتری نیز در ساخت آن استفاده می شود و این دسته از بلبرینگ ها معمولا قیمت بالاتری نسبت به بلبرینگ های دیگر دارند.

قیمت بلبرینگ شیار عمیق ناچی نیز به فرم شیار این بلبرینگ ها و نحوه ی قرار گرفتن آن نیز بستگی دارد و همان طور که در بخش معرفی انواع بلبرینگ ها توضیح دادیم برخی از بلبرینگ ها دارای یک رینگ هستند و بلبرینگ های دسته دوم دو عدد رینگ دارند و با توجه به این تفسیر می توان گفت که قیمت بلبرینگ محوری پایین تر از قیمت بلبرینگ شیار یک طرفه می باشد، زیرا این بلبرینگ تک رینگ می باشد.

سرعت بلبرینگ نیز یکی از عوامل تعیین کننده ی قیمت بلبرینگ شیار عمیق می باشد و هر چه که بلبرینگ سرعت بیشتری داشته باشد ارزش بیشتری نیز دارد، زیرا از طریق سرعت بلبرینگ می توان به مواردی مانند کیفیت بدنه ی بلبرینگ، کیفیت ساچمه ها و طراحی صحیح شیار بلبرینگ پی برد.

یک نکته ی جالب دیگر که می تواند در قیمت بلبرینگ شیار عمیق تاثیر گذار باشد رنگ فلز بدنه ی آن می باشد و جالب است که بدانید بلبرینگ هایی که بدنه ی تیره رنگی دارند از فلزات خالص تر و محکم تری ساخته شده اند و به همین دلیل است که بلبرینگ های برنزی رنگ قیمت بالاتری نسبت به بلبرینگ های نقره ای رنگ دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *