نحوه ی عملکرد بلبرینگ بک استاپ

نحوه ی عملکرد بلبرینگ بک استاپ


بلبرینگ بک استاپ

 بلبرینگ بک استاپ چیست ؟ ویژگی های اصلی آن چه چیز هایی می باشد ؟ عملکردش به چه صورت بوده و کاربردش چیست؟ اینها معمولا سوالات متداولی است که در ادامه این مقاله به برسی آنها خواهیم پرداخت ، بلبرینگ از حمله قطعاتی می باشد که در صنعت های مختلف به خصوص در ماشین آلات و دستگاه های صنعتی کاربرد گسترده ای دارد ، اصلی ترین کار این قطعات کاهش اصطکاک حاصل لز چرخش در ماشین های صنعتی می باشد ، زیرا که اصطکاک ایجاد شده در این ماشین ها باعث این می شود که اختلال در کار دستگاه ، ساییدگی ، و … ایجاد شود به همین دلیل از بلبرینگ ها در این دستگاه ها استفاده می شود که مقدار این اصطکاک ایجاد شده را کاهش دهد ، بلبرینگ ها دارای انواع مختلف می باشند که هر کدام مناسب برای دستگاه مختلف می باشد ، نکته مهمی که باید در این بین به ان اشاره کنیم این است که به دلیل وجود تنوع بالای بلبرینگ ها انتخاب نوع مناسب آنها کاری تخصصی می باشد که باید توسط کارشناس مخصوص و یا با استفاده از اطلاعات موجود در دفترچه های دستگاه ها نوع مناسب بلبرینگ انتخاب شود ، زیرا که انتخاب اشتباه بلبرینگ به دستگاه آسیب وارد می کند و در عملکرد ان تاثیر گذار است ، همان طور که اشاره کردیم بلبرینگ ها دارای انواع مختلف می باشند ، یکی از پر کاربرد ترین و معروف ترین نوع های آنها بلبرینگ قفلی و یا همان بلبرینگ بک استاپ می باشد که با توچه به ویژگی هایی که دارد دارای در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد ؛ در ادامه این مقاله به برسی این نوع از بلبرینگ ها خواهیم پرداخت و ساختار و ویژگی های اصلی ان را برسی خواهیم کرد . و به مهم ترین کاربرد های بلبرینگ های قفلی و انواع مختلف آنها اشاره خواهیم کرد و به طور خلاصه برسی خواهیم کرد .

بلبرینگ-بک-استاپ

ویژگی های اصلی بلبرینگ بک استاپ

ویژگی های بلبرینگ بک استاپ چیست ؟ اشاره کردیم که بلبرینگ قفلی و یا همان بلبرینگ بک استاپ (backstop ) یکی از انواع بلبرینگ ها می باشد ، ممکن است که شما این بلبرینگ ها را با نام بلبرینگ کلاج و یا یک طرفه نیز بشناسید ، این بلبرینگ دارای ساختار و ویژگی های خاص خود می باشد که در این قسمت به برسی آنها خواهیم پرداخت ، اصلی ترین ویزگی بلبرینگ بک استاپ این است  که این نوع از بلبرینگ ها قادر هستند که فقط در یک جهت بچرخند یعنی اینکه حرکت معکوس در خلاف جهت ندارند ، این نوع از بلبرینگ ها قادر هستند که نیرو را فقط در یک جهت انتقال دهند ، که اصطلاحا به آن هرزگرد می گویند ، حال با توچه به همین ویژگی از این بلبرینگ در صنایع مختلف ماشین های مختلف استفاده می کنند . ممکن است که سوالی در ذهن ایجاد شود که به چه دلیل است که این بلبرینگ بک استاپ در یک جهت می چرخند ؟ مهمترین و اصلی ترین دلیلی که این نوع از بلبرینگ ها فقط قادر هستند که در یک جهت بچرخند این است که با این کار از خسارات و اسیب های که ممکن است از برگشت نیرو به سیستم وارد شود جلوگیری کنند ، چرا که در زمان حرکت معکوس ممکن است که به دستگاه و بلبرینگ اسیب و خساراتی وارد شود . نکته مهمی و قابل توچهی که در رابطه با این بلبرینگ ها مطرح است و ممکن است ذهن افراد را درگیر کند این است که جهت حرکت این بلبرینگ های قفلی به کدام سو می باشد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بر روی بدنه و یا دفترچه اطلاعات بلبرینگ تمامی موارد از جمله جهت حرکت بلبرینگ قفلی یا عمان بک استاپ ذکر شده است می توانید با استفاده از آن جهت حرکت بلبرینگ را مشاهده کنید . شما باید با توجخ به دستگاهی که قرار است در ان از بلبرینگ استفاده کنید ، بلبرینگ را در جهتی که می خواهید حرکت کند تهیه کنید و از ان استفاده کنید .‌

نحوه ی عملکرد بلبرینگ بک استاپ

نحوه ی عملکرد بلبرینگ بک استاپ

عملکرد بلبرینگ بک استاپ به چه صورت می باشد ؟ همان طور که گفتیم بلبرینگ های قفلی و یا همان بک استاپ فقط قادر به چرخش در یک جهت می باشند که این عملکرد مربوط به نحوه طراحی و ساختار این بلبرینگ می باشد .

 این نوع بلبرینگ ها دارای انواع مختلف می باشند که اصلی ترین تفاوت میان آنها جهت چرخش می باشد، یعنی اینکه بلبرینگ های بک استاپ دارای نوع های مختلف می باشند که هر کدام دارای عملکرد مخصوص خود می باشند و در جهت مشخص می چرخند که شما باید با توجه به دستگاهی که قرار است در آن از این بلبرینگ ها استفاده شود نوع مناسب را انتخاب کنید .

 اما اگر بخواهیم به طور خلاصه نگاهی به نوع عملکرد و یا به طور کلی نوع کارکرد بلبرینگ های قفلی اشاره کنیم این بلبرینگ ها به این گونه کار می کنند که زمانی که شفت در حال چرخش است برای اینکه از حرکت معکوس جلوگیری شود ( اشاره کردیم که بلبرینگ های قفلی فقط قابلیت چرخش در یک سو را دارند پس باید جلوی حرکت معکوس گرفته شود) کلاج بادامکی بلبرینگ به صورت یک طرفه و در جهتی که طراحی شده است کار می کند.

 بلبرینگ های قفلی دارای شیار هایی هستند که در زمان کار کردن معمولا شیار های درونی بر عملکرد عادی ( چرخش در دو جهت ) غلبه می کنند ، به صورتی که بلافاصله بعد از چرخیدن شفت کان ها با شیار های درونی و همچنین بیرونی درگیر شده و نمی تواند حرکت معکوس کند.

 شیار های داخلی یا همان درونی نیز بر روی شفت چرخان قرار دارند و شیار درونی ثابت بر روی قاب ماشین قرار می گیرد و به این گونه بلبرینگ قفلی یا همان بک استاپ فقط در یک جهت حرکت می کند و نمی تواند که حرکت معکوس یا برگشتی داشته باشد .

به طور خلاصه به نحوه عملکرد بلبرینگ ها که باعث می شود فقط در یک سو حرکت کنند اشاره کردیم که نقش اصلی در این عملکرد ها شیار ها و نحوه قرار گیری آنها می باشد .

⚜️⚜️⚜️پیشنهاد میکنیم مقاله اطلاعات لازم جهت خرید انواع بلبرینگ را نیز دنبال نمایید⚜️⚜️⚜️

مشخصات اصلی و کاربردی بلبرینگ بک استاپ

مشخصات اصلی بلبرینگ بک استاپ چیست ؟ در این قسمت از مقاله قصد داریم که به مهم ترین ویژگی ها و همچنین مزایایی که بلبرینگ های بک استاپ دارند اشاره کنیم .

 اصلی ترین ویژگی مشترکی که بین تمامی بلبرینگ های بک استاپ وجود دارد این است که این نوع از بلبرینگ ها حرکت معکوس ندارند و فقط قادر هستند که در یک جهت دوران داشته باشند، پس در ماشین ها و شرایطی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز باشد که نیرو در یک جهت انتقال پیدا کند و نیاز به حرکت در دو سو نباشد.

 در این شرایط بلبرینگ های قفلی مناسب ترین گزینه برای استفاده می باشند. اما از مهم ترین مزایا و دیگر ویژگی های بلبرینگ بک استاپ می توان به مواردی همچون :

 ۱ ) طراحی ساده و بدون پیچیدگی زیاد بلبرینگ های بک استاپ .

 ۲ ) دارای سرعت بالا در دوران .

 ۳ ) به دلیل طراحی آسانی که دارند به راحتی نیز نصب می شوند .

 ۴ ) طول عمر بالا .

 ۵ ) جلوگیری از بازگشت نیرو و حرکت فقط در یک جهت .

 ۶ ) حمل بار های زیاد .

 و … از جمله مهم ترین ویژگی های بلبرینگ بک استاپ می باشد که می توان به آنها اشاره کرد .

همه این موارد و ساختار خاص این نوع از بلبرینگ باعث شده است که این نوع از بلبرینگ ها در صنعت کاربرد گسترده ای داشته باشند و در بیشتر ماشین ها از این بلبرینگ استفاده شود که به برخی از آنها در قسمت های بعدی اشاره خواهیم کرد .

کاربرد بلبرینگ بک استاپ

کاربرد بلبرینگ بک استاپ در چه ماشین ها و صنایعی می باشد ؟ معمولا در شرایطی که نیاز باشد حرکت در یک سو باشد و نیرو در یک جهت انتقال پیدا کند یا به عبارتی نیاز به حرکت معکوس و یا برگشت نیرو نداشته باشیم از این نوع بلبرینگ ها استفاده می شود.

 بلبرینگ های بک استاپ پرکاربرد ترین نوع بلبرینگ ها می باشند. بلبرینگ های قفلی در صنایعی همچون نساجی ، صنایع هوایی ، پتروشیمی ، ذوب اهن  و … مورد استفاده گسترده قرار می گیرند .

همچنین از بلبرینگ های قفلی در قطعات مختلفی همچون بالابرها ، دنده هواپیما ، تچهیزات و ماشین آلات تکثیر ، ماشین های لباس شویی که حرکت در یک جهت است ، کوره های عملیات حرارتی ، فن های صنعتی ، دستگاه های سیم کشی ، دستگاه های پردازش مواد های غذایی و … استفاده می شود.

 البته کاربرد بلبرینگ های قفلی یا بک استاپ فقط محدود به همین موارد  نیست و در بسیاری از مکان ها که نیاز به حرکت چرخش در یک جهت است مورد استفاده قرار می گیرد .

 البته باید اشاره کنیم که در تمامی این موارد از یک نوع بلبرینگ استفاده نمی کنند بلکه از انواع مختلف بلبرینگ های قفلی که مناسب می باشد استفاده می کنند .‌

فروش بلبرینگ بک استاپ در تهران

فروش بلبرینگ بک استاپ در تهران

فروش بلبرینگ بک استاپ به چه صورت می باشد ؟ بلبرینگ ها از قطعات پر کاربردی در صنعت می باشند و از آنها استفاده زیادی می شود. بلبرینگ ها دارای انواع مختلفی می باشند که شما بسته به نوع دستگاه و عملکرد بلبرینگ مورد نیاز باید که نوع مناسب را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

 بک استاپ یا قفلی نیز یکی از بلبرینگ های پر کاربرد و معروف می باشند که شما در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که بلبرینگ حتما باید با توجه به ویژگی های دستگاه انتخاب شود .

 شما می توانید انواع بلبرینگ از جمله نوع بک استاپ را از تمامی نماینده های فروش و همچنین مراکز پخش خریداری کنید. بلبرینگ های قفلی نیز دارای انواع مختلف می باشند که شما می توانید از آنها در صورت نیاز استفاده کنید.

 برخی از پر کاربرد ترین و مهم ترین نوع های بلبرینگ های قفلی عبارت است از :

 ۱ ) بلبرینگ قفلی سری Combined Bearing Freewheel

2) بلبرینگ قفلی سری Built-In Freewheels

 ۳ )بلبرینگ قفلی سری Self-Contained Freewheels

۴ ) بلبرینگ قفلی سری Centrifugally Lift-Off Sprags Freewheels

۵ ) بلبرینگ قفلی سری Self-contained Freewheels

که تمامی این بلبرینگ ها در بازارها موجود هستند که شما می توانید با انجام تحقیقات لازم در رابطه با برند های مختلف از نوع با کیفیت استفاده کنید .

 اگر بخواهیم به برخی از مطرح ترین برند های تولیدی بلبرینگ های قفلی و دیگر نوع ها اشاره کنیم برخی از آنها عبارت است از :

۱ ) برند استیبر که برای کشور آلمان می باشد .

۲ ) برند رینگ اسپن که تولید کشور آلمان می باشد .

۳ ) برند تسوباکی ژاپن نیز از با کیفیت ترین ها در صنعت بلبرینگ می باشد .

۴ ) رکسنورد نیز از دیگر برند های معروف می باشد که برای کشور آمریکا است .

۵ ) رنولد انگلیس .

۶ ) کراس مورس انگلستان .

۷ ) مارلند آمریکا و آلمان و …

 که از با کیفیت ترین ها در رابطه با تولید انواع بلبرینگ ها از جمله بلبرینگ بک استاپ می باشند که شما می توانید از آنها استفاده کنید .

 توچه داشته باشید که استفاده از بلبرینگی که از مواد اولیه خوب و با کیفیت ساخته شده است بسیار مهم بوده و بر روی عملکرد دستگاه و ماشین شما و همچنین جلوگیری از آسیب و خسارات وارده بر ماشین تاثیرگذار می باشد. به همین دلیل بهتر است که حتما از نوع با کیفیت بلبرینگ ها استفاده شود .

پس حتما با انجام جست و جو و تحقیقات لازم در رابطه با برند ها و کیفیت بلبرینگ ها سعی کنید از با کیفیت ترین بلبرینگی که با مواد اولیه مرغوب ساخته شده است استفاده کنید با اینکه این بلبرینگ ها کمی قیمت بالاتری دارند اما طول عمر بالایی دارند و به دستگاه شما نیز آسیب وارد نمی کنند .

بلبرینگ اشتایبر (Schaeffler)

بلبرینگ اشتایپر آلمان

بلبرینگ اشتایبر (Schaeffler)، یک شرکت برتر در زمینه تولید بلبرینگ‌ها و سیستم‌های مرتبط است. این شرکت  به عنوان یکی از پیشروان در صنعت بلبرینگ شناخته می‌شود.

 بلبرینگ‌ها برای کاربردهای صنعتی و خودروسازی استفاده می‌شوند و در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، صنایع فولاد، ماشین‌آلات، انرژی، راه‌آهن، هواپیمایی و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بلبرینگ‌های اشتایبر به دلیل کیفیت بالا، دقت عالی و عملکرد برترشان معروف هستند. این بلبرینگ‌ها از جنس‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند، از جمله بلبرینگ‌های توپی، رولی، سوزنی و تخت. طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها و نوع‌ها در بلبرینگ‌های اشتایبر موجود است، که به انتخاب صحیح برای هر کاربرد کمک می‌کند.

به طور کلی، بلبرینگ‌های اشتایبر به عنوان یکی از برندهای برتر و با کیفیت در صنعت بلبرینگ شناخته می‌شوند و مورد توجه بسیاری از صنایع و کاربران قرار می‌گیرند.

محصولات اشتایبر

محصولات STIEBER

شرکت اشتایبر (Schaeffler) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بلبرینگ‌ها و سیستم‌های مکانیکی است و محصولات متنوعی در زمینه صنعت بلبرینگ ارائه می‌دهد. محصولات اشتایبر آلمان شامل مجموعه گسترده‌ای از بلبرینگ‌ها و سیستم‌های مکانیکی برای صنایع مختلف است که به عملکرد بالا، دقت عالی و استحکام قابل اعتماد معروف هستند. برخی از محصولات برندهای تجاری معروف اشتایبر عبارتند از:

بلبرینگ‌های توپی (Ball Bearings): اشتایبر مجموعه‌ای گسترده از بلبرینگ‌های توپی در انواع مختلف شامل بلبرینگ‌های شیار عمیق، بلبرینگ‌های توپی تماس زاویه‌ای، بلبرینگ‌های توپی سربلند و بلبرینگ‌های توپی تخت را تولید می‌کند.

بلبرینگ‌های رولی (Roller Bearings): اشتایبر بلبرینگ‌های رولی با طرح‌های مختلف شامل بلبرینگ‌های استوانه‌ای، بلبرینگ‌های مخروطی و بلبرینگ‌های سوزنی تولید می‌کند. این بلبرینگ‌ها به عنوان یکی از محصولات اصلی شرکت شناخته می‌شوند و در بسیاری از صنایع استفاده می‌شوند.

بلبرینگ‌های خطی (Linear Bearings): اشتایبر بلبرینگ‌های خطی با قابلیت‌ها و طرح‌های متنوع را تولید می‌کند. این بلبرینگ‌ها برای حرکت خطی صاف و دقیق در سیستم‌های مکانیکی استفاده می‌شوند و در صنایعی مانند رباتیک، اتوماسیون صنعتی و ماشین‌آلات CNC بکار می‌روند.

 سیستم‌های چرخشی و قابل تنظیم (Rotary and Adjustable Systems): اشتایبر سیستم‌های چرخشی و قابل تنظیم مانند یاتاقان‌های چرخشی، مونتاژ‌های چرخشی و اجزای قابل تنظیم را تولید می‌کند. این سیستم‌ها برای ان

تقال حرکت چرخشی صنایعی مانند روباتیک، ماشین‌آلات صنعتی و سیستم‌های تهویه استفاده می‌شوند.

 سیستم‌های جوشکاری و قابلیت تحمل شوک (Welding and Shock Load Systems): اشتایبر به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه سیستم‌های جوشکاری و قابلیت تحمل شوک شناخته می‌شود. این سیستم‌ها برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر تحمل شوک، لرزش و فشار دارند، استفاده می‌شوند.

 بلبرینگ‌های سوزنی (Needle Bearings): اشتایبر بلبرینگ‌های سوزنی را با قابلیت‌ها و ابعاد متنوع تولید می‌کند. این بلبرینگ‌ها دارای قطر کوچک و طول بلندی هستند و برای بارهای بسیار سنگین و فضاهای محدود مناسب هستند. آن‌ها در برنامه‌هایی که نیاز به باربری بالا و دقت بالا استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 بلبرینگ‌های کروی (Spherical Bearings): بلبرینگ‌های کروی اشتایبر برای جبران جابجایی‌ها و نیازهای چرخش در زوایای مختلف و بارهای شوک و لرزش طراحی شده‌اند. این بلبرینگ‌ها دارای یک سطح کروی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا جابجایی‌های زاویه‌ای را جبران کنند و بارها را به طور یکنواخت توزیع کنند.

 بلبرینگ‌های کامل (Full Complement Bearings): اشتایبر بلبرینگ‌های کامل را تولید می‌کند که دارای تعداد بالایی از المان‌های غلتکی هستند. این بلبرینگ‌ها برای بارهای بزرگ و استفاده در سیستم‌هایی که نیاز به باربری بالا و جابجایی بزرگ دارند مناسب هستند.

بلبرینگ‌های واشری (Thrust Bearings): اشتایبر بلبرینگ‌های واشری را تولید می‌کند که برای تحمل بارهای جهت‌دار و انتقال نیرو در جهت محوری استفاده می‌شوند. این بلبرینگ‌ها دارای المان‌های بلبرینگی استوانه‌ای یا توپی هستند و در سیستم‌هایی که نیاز به تحمل بارهای بالا و استحکام بزرگ دارند استفاده می‌شوند.

بلبرینگ‌های کنترلی (Control Bearings): اشتایبر بلبرینگ‌های کنترلی را تولید می‌کند که برای کاربردهای خاصی مانند سیستم‌های فرمان و کنترل استفاده می‌شوند. این بلبرینگ‌ها دارای ساختار و طراحی خاصی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نیروها را به صورت دقیق و کنترل شده منتقل کنند.

اگر قصد خرید بلبرینگ SKF  با ضمانت اصالت کالا را دارید این لینگ را دنبال نمایید

بلبرینگ قفلی STIEBER

بلبرینگ قفلی STIEBER یک نوع بلبرینگ خاص است که برای انتقال نیرو و جلوگیری از جابجایی دوطرفه در محورهای چرخشی استفاده می‌شود. بلبرینگ قفلی STIEBER توسط شرکت STIEBER Bearing Components GmbH & Co. KG تولید می‌شود که یکی از تولیدکنندگان معتبر بلبرینگ‌های قفلی در جهان است.

بلبرینگ قفلی STIEBER دارای ساختاری منحصر به فرد است که امکان گرفتن نیروهای جهت‌دار در یک جهت مشخص را فراهم می‌کند و در جهت مخالف جابجایی را محدود می‌کند. این بلبرینگ‌ها به عنوان روشی موثر برای جلوگیری از جابجایی ناخواسته و پدیده رفتار راکتور معروف هستند.

بلبرینگ قفلی STIEBER  در صنایع زیر مورد استفاده قرار گرفته است
صنایع خودروسازی: برای انتقال نیرو در دنده‌ها، شافت‌ها و سیستم‌های ترمز استفاده می‌شود.
– صنایع ماشین‌آلات: برای جلوگیری از جابجایی ناخواسته در ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده می‌شود.
– صنایع بسته‌بندی و پرینت: برای انتقال نیرو و جلوگیری از جابجایی غیرمطلوب در دستگاه‌های بسته‌بندی و پرینت استفاده می‌شود.

بلبرینگ قفلی STIEBER با کیفیت بالا، دقت عالی و قابلیت اطمینان بالا شناخته می‌شود. طراحی منحصر به فرد آن، عملکرد مطمئن و پایدار را در برابر بارهای جهت‌دار و لرزش‌های ناخواسته فراهم می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

۱ دیدگاه

  • سلام امیدوارم بزودی مطالب این بخش رو آپدیت کنین من برام بشخصه بسیار مفید بوده مقالات این بخش از سایتتون… هر بار نکات تازه ای یاد میگیرم ازش … باید به نویسنده یا نویسندگان این مقالات آفرین گفت واقعا‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *