انواع بلبرینگ و رولبرینگ وسیله مهم و کاربردی هستنئ که در صنعت و به ویژه خودرو نقش مهمی بر عهده دارند و گاهی در بخش هایی که فشار بار زیاد است، مورد بهره برداری قرار می گیرند. انواع بلبرینگ خودرو برای کاهش میزان اصطکاک به کار می رود و در بخش های متفاوتی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بلبرینگ به معنای توپ های چرخان است و اگر در بخش هایی از خودرو بار و فشار زیاد است، روی هم قرار می گیرد و با چرخش به راحتی فشار را کم می کند.

برای آشنایی با انواع گریس SKF میتوانید از صفحه را دنبال نمایید.

تاریخچه تولید بلبرینگ

تاریخچه تولید انواع بلبرینگ و رولبرینگ وابسته به تلاش انسان برای کاهش اصطکاک بوده و همین تلاش و تکاپوی بی وقفه برای حمل و جابجایی، منجر به کشف چرخ گردید. انسان ها در گذشته برای حمل لوازم سنگین به ویژه سنگ های معدن از چوب یا الوار بلند استفاده می کردند، ولی 700 سال قبل از میلاد مسیح ارابه های آهنی دست انسان را گرفتند و کمی شرایط برای جابجایی لوازم سنگین بهتر شد اما همچنان این مشکل رفع نشده بود و به فکر راه های بهتری افتادند.

شاید بتوان گفت که با آغاز انقلاب صنعتی در اروپا و رشد همه جانبه صنعت، اولین نمونه های بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی همراه با دیگر دستگاه های صنعتی مورد آزمایش اولیه قرار گرفتند و توانستند به شکل کاملا قابل توجهی راندمان کار صنعت را بالا ببرند.

به جرات می توان گفت اولین فردی که مطالعات دقیق و عمیقی روی اصطکاک داشت، داوینچی بود که در قرن شانزدهم میلادی توانست با کمک ریاضی نشان دهد که استفاده از غلطک و ساچمه می تواند باعث افزایش سرعت حرکت شود ولی او نتوانست این گفته و طرح را در عمل و ساخت ابزار نشان دهد.

تاریخچه ساخت اولین نمونه های بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی، اولین بار که حالت عمومی پیدا کرد، اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ میلادی بود که توانست در صنعت جایی برای خود باز کند و در پیشرفت صنعت نقش بزرگ و به سزایی داشته باشد.

رولبرینگ ساچمه سوزنی

پیشنهاد میکنیم صفحه رولبرینگ SKF را نیز مشاهده نمایید .

تاریخچه تولید بلبرینگ

تفاوت های بلبرینگ و رولبرینگ

بیشتر مردم تفاوت انواع بلبرینگ و رولبرینگ را نمی دانند و درتصورشان کار هر دو قطعه یکی است، اما باید گفته شود که هر یک کارایی مخصوص خود را داشته و شیوه کارشان متفاوت است. بلبرینگ به معنی توپ است که مقاومت هری ک طبق باری که حمل می کنند، متفاوت بوده و هرکدام برحسب باری که می توانند تحمل کنند، ساخته می شوند.

بلبرینگ دارای انواع شیارعمیق، کف گرد و خودتنظیم است که در ماشین های متفاوت جایگاه و شرایط حمل بار متفاوتی دارد.
بلبرینگ ورولبرینگ در دو کلمه رول و بال با هم تفاوت دارند که در نهایت کارشان هم تغییر می کند. رولبرینگ به جای داشتن توپ های گرد از رول های استوانه ای تشکیل می شود. رولبرینگ هم با توجه به اندازه توان تحمل بار در دستگاه های مختلف به انواع مختلف دسته بندی شده و دارای نمونه های استوانه ای، بشکه ای و سوزنی می باشد.

یکی از مهم ترین تفاوت های رولبرینگ و بلبرینگ در توانایی تحمل بار سنگین است. مهم ترین تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ در تحمل پذیری آنها نسبت به بار وارده می باشد.
اگر فشار بار زیاد باشد، بهترین وسیله برای تحمل آن بار رولبرینگ خواهد بود، زیرا این قطعه طوری طراحی شده است که می تواند به راحتی بار وارد شده به خود را کمتر کرده و یا دفع کند.
اگر قدرت بار وارده کمتر باشد و نیاز به تحمل قدرت زیادی در کار نباشد از بلبرینگ استفاده می شود.

بار موجود بر روی دستگاه ها ابتدا به بیرونی ترین لایه بلبرینگ وارد شده و سپس این وزن به ساچمه ها وارد می شود و چون ساچمه ها گرد هستند، می توانند به راحتی حرکت کرده و فشار را به راحتی تحمل کنند.

به دلیل اینکه ساچمه ها توان زیادی برای حمل هر باری را ندارند ممکن است بر اثر فشار زیاد بار، خرد شده و نتوانند تحمل کنند و در شرایطی هم شکسته شوند.
رولبرینگ ها مقاومت بیشتری دارند و فشار بار به شکل استوانه ای وارد شده و در هر شرایطی می توانند بیشترین و سخت ترین بارها را تحمل کند، پس این نتیجه حاصل می شود که رولبرینگ ها می توانند بیشترین مقاومت را داشته باشند.

چگونگی تشخیص بلبرینگ تقلبی از عیر تقلبی

پیشنهاد میکنیم صفحه بلبرینگ اس کا اف | ساچمه گرد شیار عمیق یک ردیفه را نیز مشاهده نمایید.

تفاوت های بلبرینگ و رولبرینگ

آشنایی با انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ و رولبرینگ انواع بلبرینگ در صنعت عبارتند از:

بلبرینگ شیار عمیق: در این نوع بلبرینگ یک شیار عمیق برای ساچمه وجود دارد، به خاطر همین شیار است که ساچمه ها و رینگ ها تماس بالایی با هم داشته و توان تحمل بار را دارند. لازم به ذکر است اندازه و تعداد ساچمه‌ها توسط افراد زبده و کارشناسان تحصیل کرده مشخص می شود تا بتوانند بار مشخصی را تحمل کنند و پس از قرارگیری تمامی ساچمه‌ها، رینگ هم در جای خود و به صورت دقیق نصب‌ می‌شود، سپس ساچمه‌ها در فضای بین رینگ‌ها با فواصل یکسان مرتب می‌شوند تا در حین انجام کار توازن رعایت شده و همه قسمت ها به اندازه مساوی در تحمل و حمل بار نقش داشته باشند.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه: این نمونه معمولا در جایی قرار می گیرد که شیار تک ردیفه قادر به تحمل بار نباشد و مجبور شوند از دوردیفه استفاده کنند. بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه به لحاظ شکل ظاهری نسبت به بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه کمی بزرگتر است و قادر است به مقدار قابل توجهی بیشتر از نوع تک ردیفه بار را تحمل کند و این یکی از دلایل عمده استفاده از بلبرینگ های دو ردیفه می باشد.

بلبرینگ دینام: شبیه بلبرینگ های شیارعمیق است، اما در رینگ خارجی آنها فقط یک لبه وجود داشته و اجزای آن از هم جدا می شوند. این بلبرینگ فقط از یک جهت می تواند بار را تحمل کند. اجزاء بلبرینگ‌های دینام از هم جدا می شوند و به راحتی می‌توان رینگ داخلی با ساچمه‌ها و قفسه را جداگانه در جایگاهشان جاسازی نمود.

ساچمه ها توسط قفسه هایی از جنس برنج یا فولاد نگه داشته می شوند. بلبرینگ دینام در انواع لوازم الکتریکی کوچک از قبیل دینام، استارت خودرو، جاروبرقی، قطب نما و… استفاده می شود ولی کم کم جای خود را به بلبرینگ‌های شیارعمیق می‌دهد.
شاید نوع دینام بیشترین کاربرد را در لوازم خانگی داشته باشد.

آشنایی با انواع بلبرینگ

نحوه کار بلبرینگ

بی انکه ما بدانیم بسیاری از لوازم خانگی به کمک انواع بلبرینگ و رولبرینگ کار می کنند و کار ما را آسان می کنند. انها مهم ترین قطعاتی هستند که در کم کردن اصطکاک نقش دارند و موجب افزایش بازدهی و بهره وری می گردند. در هر جا حرکتی دورانی و چرخشی روی می دهد، بلبرینگ حرف اول را می زند.

نحوه کار بلبرینگ وابسته به تحمل و میزان باری است که تحمل می کند، گاهی حرکت چندانی ندارد و گاهی هم مرتب در حال چرخش است.
داخل هر بلبرینگ ساچمه های ریزی از جنس فلز استیل گذاشته اند که در شرایط مختلف می تواند غلت بزند و به رینگ ها اجازه دهد که در هر جهت به لغزش در بیایند.
بیشترین کاربرد بلبرینگ در انواع خودرو است که برای گیربکس و فرمان مورد بهره برداری قرار می گیرد. بلبرینگ ها توان تحمل بارهای کمتر را دارند و این بار از خارج به انها وارد می شود و سپس به سمت داخل می رود. فشار بار به سمت ساچمه ها رفته و در اثر چرخش آنها به رینگ یا داخل بلبرینگ هدایت می شوند.

اغلب حرکت نرم قفسه ها به کمک روغن هیدرولیک بهتر انجام شده و رینگ ها و تمامی اجزا به راحتی و نرمی کار می کنند. بلبرینگ ها می توانند قدرت را بین قطعات منتقل کنند تا همه اجزا و بخش ها به راحتی کار خود را انجام دهند، همچنین مانع اصطکاک می شوند و می توانند مصرف انرژی را کاهش دهند.

نحوه کار بلبرینگ

روش ساخت بلبرینگ

روش ساخت انواع بلبرینگ و رولبرینگ در کارخانه ها به صورت کاملا اصولی و با طرحی دقیق و منظم انجام می گیرد. هر بلبرینگ دارای چند بخش است که عبارتند از:
رینگ های خارجی و داخلی: برای ساخت این رینگ ها مواد خام به شکل لوله ساخته می شوند و ابعاد بزرگتر دارند تا در حین کار راحت خمیده شوند. این کار توسط ماشین های تراش و قالب تمام اتوماتیک ساخته شده و دست انسان هیچ گونه دخالتی ندارد.

پس از برش داخل کوره های داغ تا 800 درجه گرما می روند و سپس در داخل یک روغن غوطه ور شده و خنک می شوند و شکل اصلی خود را می یابند. درحالی که ترد و شکننده شده اند، از این مرحله خارج می شوند.

پس از این مرحله وسیله ساخته شده وارد مرحله دیگری به نام بازپخت شده و در انجا در دمای 300درجه قرار گرفته و در دمای هوای معمولی خشک می گردد. پس از گرفتن تکه های اضافی، آماده برش در مرحله پایانی می شود.

کار برش توسط چرخ سنگ انجام شده و کاملا صاف و اماده کار می گردد. برای ساخت ساچمه هم از نوعی سیم مفتول استفاده می شود که به تکه های مختلف برش خورده و به شکل ساچمه در می آید.
قفسه هم یکی از ابزاری است که برای بلبرینگ ساخته شده و سپس در مراحل مونتاژ قرار می گیرد و وارد مرحله جدید تری می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *