بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ کف گرد


خرید بلبرینگ کف گرد : انواع آن چه می باشد؟ ساختار آن به چه صورت است ؟ نحوه ی خرید بلبرینگ به چه صورت است ؟ به چه صورت نصب می شوند ؟  چه کاربردی دارد ؟ و … سوالاتی است که در این مقاله به بررسی انها می پردازیم .

در حالت کلی بلبرینگ یکی از مهم ترین و پرکاربرترین قطعات در صنعت می باشد که تقریبا در تمامی ماشین ها و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . اصلی ترین کاربرد بلبرینگ این است که باعث کاهش اصطکاک در دستگاه های صنعتی در هنگام چرخش می شود.

استفاده از بلبرینگ ها اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت عدم کاهش اصطکاک گردشی در ماشین ها می تواند مشکلات مختلفی را برای دستگاه ها از جمله ساییدگی ، خراشیدگی و … را ایجاد کند.

نکته مهم دیگر که در رابطه با خرید بلبرینگ کف گرد دارای اهمیت است این است که چون بلبرینگ ها دارای تنوع بالایی می باشند هر کدام دارای کاربردی مختلفی می باشند، به همین دلیل انتخاب نوع مناسب از بلبرینگ برای دستگاه ها از موضوع های مهم می باشد که باید توسط یک متخصص و یا با استفاده از دفترچه اطلاعات و بروشور های دستگاه نوع مناسب از بلبرینگ را انتخاب کنید.

 همان طور که گفتیم بلبرینگ ها دارای انواع مختلف می باشند که هر کدام دارای کاربرد مختلف و طراحی خاص می باشند که مهم ترین بلبرینگ ها عبارت هستند از بلبرینگ کف گرد ، بلبرینگ سوزنی ، بلبرینگ مخروطی ، بلبرینگ قفس و رولر و …

در این مقاله به بررسی خرید بلبرینگ کف گرد  و خرید بلبرینگ کف گردخواهیم پرداخت و ویژگی ها و همجنین ساختار و کاربرد این نوع از بلبرینگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

بلبرینگ کف گرد یکی از انواع پرکاربرد بلبرینگ ها می باشد که در بسیاری از دستگاه ها و ماشین های صنعتی از این بلبرینگ استفاده می شود. استفاده از بلبرینگ های کف گرد در دستگاه ها باعث می شود که سرعت و همچنین دقت این دستگاه ها بیشتر شود .

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله رولبرینگ SKF  را نیز دنبال نمایید

انواع بلبرینگ کف گرد

انواع بلبرینگ کف گرد

انواع بلبرینگ های کف گرد هر کدام دارای ویژگی هایی می باشند. در این قسمت از مقاله به بررسی انواع مختلف از بلبرینگ کف گرد خواهیم پرداخت. مهم ترین نوع از بلبرینگ کف گرد عبارت هستند از :

 ۱ ) بلبرینگ کف گرد تک ردیفه : بلبرینگ کف گرد تک ردیفه یا همان بلبرینگ یک طرفه که برخی از مواقع به ان بک استاپ ، قفلی ، کلاچ یک طرفه نیز گفته می شوند، یکی از انواع بلبرینگ کف گرد می باشند.

 شما می توانیددر خرید بلبرینگ کف گرد را به صورت متریک با ابعاد مختلف همانند ابعاد میلیمتری خریداری کنید. معمولا از بلبرینگ کف گرد برای این استفاده می کنند که حرکت چرخشی را در یک جهت انجام دهد در حالی که در جهت مخالف هرزگرد است. ساختمان بلبرینگ کف گرد پیچیدگی زیادی ندارد و همچنین قیمت آنها نیز از نوع دو ردیفه کمتر می باشد .

 ۲ ) بلبرینگ کف گرد دو ردیفه : این نوع از بلبرینگ کف گرد می تواند که موقعیت دهی و تحمل بار محوری را از هر دو طرف انجام دهد .

 نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که به بلبرینگ کف گرد دو ردیفه نباید بار شعاعی وارد شود .

 ۳ ) بلبرینگ کف گرد FAG : این نوع از بلبرینگ ها دارای نوع های مختلف در ساچمه می باشند، یعنی اینکه ساچمه های آنها می تواند نوع های مختلف همانند سوزنی ، استوانه ای ، کروی باشد .

 از این نوع بلبرینگ بیشتر در صنایع و دستگاه ها و ماشین های مربوط به کشاورزی استفاده می شود ، زیرا در این دستگاه ها حداقل تمرکز نقطه ای تنش بار را دارا است .

 ۴ ) بلبرینگ کف گرد مدل TIMKEN  : نوع TIMKEN از بلبرینگ کف گرد معمولا برای بار گذاری هایی که دارای سرعت بالا هستند و همچنین بار سبک دارند استفاده می شود.

 در ساختار این نوع از بلبرینگ کف گرد دو عدد ساچمه که نوع انها کروی می باشد و همچنین 8 عدد تیپ با رولبرینگ که دارای ساچمه های استوانه ای است وجود دارد.

 معمولا وظایف بلبرینگ کف گرد TIMKEN در مدل TLV این است که اصطکاک را کاهش می دهد و …

اینها از پرکاربردترین نوع از بلبرینگ کف گرد می باشند. البته اگر بخواهیم کل بلبرینگ کف گرد را در دسته های مشخص دسته بندی کنیم می توانیم که سه دسته کف گرد یک طرفه ، کف گرد یک طرفه با واشر محفظه کروی و واشر نگهدارنده و کف گرد دو طرفه دسته بندی کنیم .

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم بلبرینگ ها چه در نوع کف گرد و چه در دیگر مدل ها دارای انواع مختلف و تنوع بالا می باشند به همین دلیل انتخاب نوع مناسببرای خرید بلبرینگ کاری تخصصی می باشد و باید با بررسی های دقیق انتخاب شود ، زیرا انتخاب نوع اشتباه از بلبرینگ ها علاوه بر اختلال در کار باعث خرابی دستگاه نیز می شود .

ساختار بلبرینگ

ساختار بلبرینگ کف گرد به چه صورت می باشد ؟ اگر قصد خرید بلبرینگ کف گرد را دارید بهتر است بدانید معمولا بلبرینگ های نوع کف گرد در دو نوع که اصطلاحا به انها دو جهته و تک جهته می گویند تولید می شوند و نوع باری که می توانند تحمل کنند محوری می باشد.

 بلبرینگ کف گرد نمی تواند که بار شعاعی را تحمل کند . در بلبرینگ کف گرد واشر هایی وجود دارد که هر کدام با زاویه و نوع خاص قرار می گیرند و دارای کاربرد های مختلف می باشند.

 واشر هوزینگ های کروی و واشر های شفتی دو نوع از این واشر ها هستند که در ساختار بلبرینگ کف گرد وجود دارند.

 یکی دیگر از ویژگی های بلبرینگ کف گرد این است که قابلیت جداسازی اجزا را دارد یعنی اینکه شما میتوانید اجزای ساختار را از هم جدا کنید که این ویژگی می تواند بسیار مفید

پیشنهاد میکنیم مقاله بلبرینگ SKF را نیز دنبال نمایید

نحوه ی خرید بلبرینگ کف گرد-

نحوه ی خرید بلبرینگ

خرید بلبرینگ کف گرد به چه صورت هایی می تواند انجام بگیرد ؟ شما می توانید که بلبرینگ کف گرد را هم به صورت حضوری از مراکز و نمایتدگی های فروش خریداری کنید و همچنین می توانید به صورت انلاین از فروشگاه هایی که غیر حضوری فعالیت دارند خرید بلبرینگ کف گرد را انجام دهید .

در هنگام خرید بلبرینگ کف گرد شما باید با توجه به دستگاه خود مناسب ترین نوع را انتخاب کنید. معمولا بلبرینگ کف گرد و تمامی انواع بلبرینگ ها دارای یک طول عمر مشخص می باشند که بسته به آن باید بعد از کار افتادن و خراب شدن بلبرینگ ها  آن را تعویض کنید .

برخی عوامل وجود دارد که بر روی طول عمر بلبرینگ های کف گرد تاثیر می گذارند. مهم ترین این موارد عبارت است از :

 ۱ ) نیرو وارده بر بلبرینگ کف گرد : همان طور که می دانید هر کدام از بلبرینگ ها می توانند نیرو و بار مشخصی را تحمل کنند. به همین دلیل اگر نیرو و بار دیگری به غیر از بار قابل تحمل به بلبرینگ وارد شود به آن اسیب می زند و از طول عمر آن می کاهد.

مثلا در بلبرینگ کف گرد حتما نیروی وارد باید از نوع محوری باشد و این نوع از بلبرینگ نمی تواند بار شعاعی را تحمل کند .

 ۲ ) درجه حرارت محیط : بلبرینگ کف گرد برای اینکه وظایف خود را به درستی انجام دهد باید در یک دمای مشخصی کار کند، زیرا در بلبرینگ به دلیل ساییدگی که بین ساچمه ها وجود دارد از روان کننده های مختلفی استفاده می شود.

 حال این روان کننده ها هر کدام دارای لزجت مشخصی می باشند که میزان لزجت انها به دما بستگی دارد به طوری که هر چه دما افزایش پیدا کند لزجت روان کننده ها کاهش می یابد و در نتیجه کاهش لزجت روان کننده ها سایش بین ساچمه ها و رینگ های داخلی و خارجی زیاد می شود که این برای دستگاه بسیار مضر می باشد.

 همچنین علاوه بر این اگر دمای بلبرینگ از مقدار متوسط بالاتر برود باعث می شود که فلز به کار رفته در بلبرینگ نیز حالت اصلی خود را از دست داده و حالت خمیری به خود می گیرند ، به همین دلایل است که می گوییم درجه حرارت محیط بر روی طول عمر بلبرینگ کف گرد تاثیر گذار است .

 ۳ ) رطوبت و آلودگی موجود در محیط : یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی طول عمر بلبرینگ کف گرد رطوبت و آلودگی موجود در محیط می باشد، زیرا که در صورت نفوذ رطوبت و آلودگی به داخل بلبرینگ در آن زنگ زدگی و پوسیدگی ایجاد می کند که این عوامل از عمر مفید بلبرینگ کف گرد می کاهد، زیرا که با زنگ زدگی و خوردگی میزان مقاومتی که نسبت به بارهای محوری دارد کاهش می یابد .

 ۴ ) تعویض روان کننده بلبرینگ کف گرد : همان طور که گفتیم روان کننده ها به عملکرد مناسب در بلبرینگ کف گرد کمک زیادی می کنند به همین دلیل است که آنها را از عوامل تاثیرگذار در طول عمر بلبرینگ کف گرد می دانیم.

 لزجت و چسبندگی ای که روان کننده ها دارند باعث می شود که از سایش جلوگیری کنند و مقدار سایش را به حداقل مقدار برسانند .

پیشنهاد می کنیم مقاله بلبرینگهای صنعتی را نیز دنبال نمایید

کاربرد های مختلف

کاربرد های بلبرینگ کف گرد به چه صورت می باشد ؟ تا قبل از ساخت و کشف بلبرینگ‌ های مختلف حرکات چرخشی و حرکت ساده دستگاه ها و ماشین های صنعتی همراه با اصطکاک بود که وجود این اصطکاک مشکلات زیادی را برای دستگاه ایجاد می کرد، به عنوان مثال باعث می شد که صفحات بر روی هم کشیده شوند و خراش و ساییدگی و همچنین گرمای شدید را تولید کنند که به مرور باعث از بین رفتن دستگاه ها میشد و طول عمر دستگاه را پایین می اورد و یا نیار به تعمیر ایجاد می کرد .

در ابتدا به دلیل ایجاد گرما به دلیل ساییده شدن صفحات بر روی هم از خنک کننده های مختلف بر روی دستگاه ها استفاده کردند که علاوه بر اینکه فقط توانایی از بین بردن گرمای ایجاد شده آن هم تا حدودی بود، سرعت دستگاه را نیز کاهش می داد و همچنین قادر به کاهش اصطکاک ایجاد شده نیز نبود.

 به دلیل همین عوامل دانشمندان و متخصصان با انجام تحقیقات زیاد موق به ساخت بلبرینگ ها در انواع مختلف شدند که قادر هستند که اصطکاک ایجاد شده از طریق حرکت صفحات و اجزای دستگاه های صنعتی را تا حد خوبی کاهش دهد.

 یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نوع از بلبرینگ ها ، بلبرینگ کف گرد می باشد و مانند تمامی بلبرینگ ها اصلی ترین کار آن کاهش اصطکاک می باشد .

بلبرینگ کف گرد به گونه ای طراحی شده است که ساچمه‌ ها که در حالت عادی در سطوح روی یکدیگر کشیده می شوند روی یکدیگر بلغزند که این کار علاوه بر اینکه اصطکاک ایجاد شده را کم‌ تر می کند باعث می شود که دستگاه حرکت دورانی با سرعت بیشتری انجام دهد .

به طور کلی می توان گفت در شرایطی از بلبرینگ کف گرد استفاده می شود که فشار محوری کم است .

اگر از علاقه مندان به محصولات مرغوب اس کا اف هستید حتما از گریسهای SKF  نیز دیدن نمایید

طریقه ی نصب بلبرینگ کف گرد

نصب بلبرینگ کف گرد دارای پیچیدگی هایی می باشد که نیاز به تخصص و مهارت می خواهد یعنی همان طور که انتخاب نوع مناسب از بلبرینگ ها دارای تخصص خاص میخواهد نصب آن نیز باید از طریق یک فرد ماهر در این حوزه صورت گیرد اما میتوانید همچنان از منابع و آموزشهای درون سایتهای مختلف نیز بهره ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

۲ دیدگاه

  • معمولا من تمایلی به کامنت گذاشتن در اینجور مورد ندارم ولی گیرایی این مقاله به اندازه ای بود و به اندازه ای جذبم کرد که حیفم اومد یک آفرین جانانه نگم به نویسنده ش … بسیار مفید بود. و قابل تامل‌.

  • مطلب خیلی خوبی نوشتین در مورد بلبرینگ کف گرد … من هم به دید آموزشی هم از نظرگاه فنی بهش از نمره بیست بیست میدم قطعا … سایت بسیار خوبی دارین در مجموع … پاینده و برقرار باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *